Sidor

söndag 11 december 2016

Information

Vecka 50

Tisdag: Vi firar Lucia på morgonen kl 8:15 startar Gluggarna och därefter är det åk 6 samt några elever från åk 5 och 4 som stöttar upp. Välkomna! Efter lunch lussar åk 6´s Lucia-tåg uppe på äldreboendet.

Onsdag: Vi har genrep inför Julfesten som är på kvällen. kl 16:30 - ca 20:00. Skridskor på idrotten.

Torsdag: Bokbussen kommer.

Läxor: Läsläxa till onsdag samt öva på sången till julfesten.


Mycket skridskoåkning har det blivit på rasterna i veckan!
SUPERKUL :)

Tusen Tack till er som har hjälpt till och gjort detta möjligt för barnen!




onsdag 7 december 2016

Julfest 14 december

Onsdagen den 14 december kl 16:30 - ca 20:00 har hela Alviksskolan sin Julfest.  



Vi ber alla att samla priser till lotteriet och lämna dem på skolan senast tisdag 12 december. Tack snälla för hjälpen!

Varmt Välkomna!


söndag 4 december 2016

Schack matt ;)

Hej!

I måndags fick vi äntligen till besöket av Magnus från Schack 4:an :) Magnus visade oss hur man spelar, hur de olika pjäserna fick förflytta sig på spelplanen samt hur mycket de var värda. Vi fick också schack-spel i present så i veckan har vi spelat så fort vi har fått tillfälle. 
Ett mycket uppskattat besök!









Vi fick också tips om en sida på nätet där man kan lära sig ännu mer om schack www.schackslottet.se 
Nu ska vi öva och lära varandra så att vi är redo för Schack-4:an tävlingen som går av stapeln 1 mars 2017 i Luleå Energi Arena. 

Nästa vecka:
Läsläxa till på onsdag och Kompetensutvecklingsdag på fredag den 9/12 - Alla elever är lediga. 

Hoppas ni har haft en fin 2:a advent!

Linda 


söndag 27 november 2016

Julfest 14 december

Onsdagen den 14 december kl 16:30 - ca 20:00 har hela Alviksskolan sin Julfest.  

Vi ber alla att samla priser till lotteriet och lämna dem på skolan senast tisdag 12 december. 

En mer formell inbjudan kommer! 

Varmt Välkomna! 

Samrådsmöte tisdag 29 nov

Nu på tisdag den 29 november kl 16-18 är det Samrådsmöte i skolans personalrum. 

Välkomna!

Veckan som gått och 1:a advents firande

Hej!

I måndags och tisdags var jag sjuk och klassen hade vikarie, Berit Persson och Barbro Marklund. Två  erfarna lärare som tidigare har arbetat på Alviksskolan men som nu har gått i pension. 
Roligt och tur för oss att de vill komma tillbaka och vikariera! 

Under veckan har vi b.la räknat på i matteboken, skrivit juldikter och gjort klart våra texter om kaniner som vi har skrivit i arbetet med "den hemliga boken". 

I tisdags såg Barbro och klassen det sista avsnittet av Geografens testamente - Den stora Sverigeresan. Spännande enda in i slutet! Men Holger och Mårtensson hittade tillslut alla skatter och klarade sig undan från den svarta gestalten som följde efter dem. 

Vi har också övat på landskap och svenska städer. Vi har spelat landskapsspel och övat på www.seterra.com. På fredag nästa vecka ska vi ha ett litet prov/test på Sveriges landskap. Då ska man kunna namnge och placera ut de 25 landskapen på en Sverige karta, samt placera ut sju svenska städer. Vi övar oss i att ha prov, att läsa på och "plugga" in saker. 




I fredags firade vi traditionsenligt 1:a advent hela skolan, tillsammans med Sörbykyrkan. 
Vi höll till utomhus med tänd eld, marschaller och facklor. 



Vi läste dikter och sjöng sånger tillsammans. 


Lite kallt men väldigt mysigt!

Tyvärr fick Magnus från Schack 4:an förhinder så han kunde inte besöka oss i veckan som det var planerat. På måndag nästa vecka hoppas vi att han kommer istället och lär oss spela schack!

Nästa vecka: 

Måndag: Magnus från schack 4:an kommer och lär oss spela schack
Tisdag: Elevråd
Onsdag: Idrott - ta med kläder och skor att idrotta i samt duschgrejer. Läsläxan lämnas in. (det är alltid läsläxa även att ni inte alltid har fått tillbaka det gröna läskortet. Så läs och fyll i läskortet i efterhand. 
Fredag: SO-prov Sveriges landskap. 


Ha de gott och hoppas ni har haft en mysig 1:a advents helg!

/Linda 







söndag 20 november 2016

Vecka 46 och vecka 47

Hej!

I veckan har vi arbetat med böcker och skönlitteratur. Vi har läst högt i "hemliga boken" och arbetat med uppgifter till. Sedan har vi också lagt mycket tid på att förbereda oss inför vårt pass då vi skulle läsa högt för elever i åk 1. Det gick strålande!

I News of Alvik har vi börjat skissa på våra hus där korrespondenterna ska bo under det här året. Vi har tittat på hur stor 1 m2 är och vi har mätt och tejpat upp 1 m2 på golvet i klassrummet. Vi har diskuterat och jämfört vad som får plats på 1 m2 och uppskattat och sedan mätt och räknat ut hur många m2 stort vårt klassrum är.  
Vi hade en riktigt givande och bra lektion!
Matte-läxan till nästa torsdag är att mäta och rita upp sitt rum hemma samt räkna ut antalet m2. 





Nästa vecka är Håkan tillbaka vilket innebär att vi går tillbaka till vårt ordinarie schema, se under schema-fliken här ovan. 

Den stora förändringen för oss är egentligen att idrotten flyttas tillbaka till på onsdagar och att engelska-läxan är till på torsdagar igen samt att Läsläxan flyttas tillbaka till onsdagar. 
Start och slut-tider är som vanligt. 

På torsdag nästa vecka kommer Magnus från Schack - 4:an för att presentera tävlingen och för att lära oss att spela schack! Spännande!

På fredag firar vi traditionsenligt 1:a advent hela skolan tillsammans med Sörby-kyrkan. Vi kommer att vara utomhus, så ta på er kläder efter väder!

Läxor nästa vecka är: 
Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa och Matte-läxa. 

Ha de gott!
Linda