Sidor

tisdag 29 augusti 2017

Föräldramöte måndag 4 september 2017

Välkomna till 

Föräldramöte 

måndag 4:e september

kl 17:00-18:30

Alviksskolan

Välkomna på föräldramöte för hela Alviksskolan på måndag den 4:e september. Vi samlas i matsalen kl 17:00-17:30 för gemensam information för hela skolan. Kl 17:30-18:30 går vi ner till "mellan" där vi kommer ha gemensam information för åk 4-5-6.

Varmt Välkomna! 

tisdag 22 augusti 2017

Välkomna tillbaka till skolan!

Välkomna tillbaka till skolan och ett nytt läsår i årskurs 5! 

Hoppas ni har haft en skön och vilsam sommar och att ni är laddade för ett nytt läsår på Alviksskolan.
Jag har i veckan flyttat och inrett vårt nya klassrum som är förra årets 6:as klassrum. Hälften av er kommer att ha samma kapprum som förra året tillsammans med eleverna i nya 4:an och hälften av er kommer att vara i det bortre kapprummet tillsammans med eleverna i åk 6. Vi har märkt upp krokarna med namn så ni lätt ska hitta.

Jag, Linda kommer fortsatt vara er mentor och undervisa er i sv, eng, matte och so tillsammans med Chanette som även kommer undervisa er i idrott. Katarina undervisar er i no, Håkan i träslöjd, Inga-Lill i textil-slöjd och nytt för i år är att Ingela Johansson som är ny i arbetslaget kommer att undervisa er i bild. Ingela kommer dessutom att arbeta på fritids.

För er som åker buss och inte har fritids är det nya rutiner på morgonen. Ni kommer att vara ute från det att ni kliver av bussen fram till 7.45, när skolan börjar och klassrummen öppnas. En fritidspedagog börjar 7.30 och möter upp och har sen tillsyn för er.

Den här första skolveckan går vi från 7:55-13:00, och bussen går hem kl 13:10. På torsdag kommer vi att gå upp till skolskogen på fm och arbeta tillsammans där hela åk 4, 5  och 6. Lunch äter vi på skolan, ni behöver inte ha med er någonting förutom kläder och skor för att kunna vistas i skogen.

Jag kommer fortsatt att skriva ut information och lägga upp bilder från vårt arbete här på bloggen, så håll utkik!

Varmt Välkomna tillbaka till skolan!

Hälsningar Linda 


söndag 11 juni 2017

Sista veckan...

Hej!

Nu är det bara en vecka kvar innan det blir sommar-lov för alla elever :)

Måndag: 
Vi jobbar på och genrepar inför Föräldraredovisningen som är på em kl 15:30- ca 17:00 .
Varmt Välkomna!

Tisdag: 
Sommar-resa för hela Alviksskolan till Arcus camping. Där kommer vi att leka och ha det mysigt tillsammans, obs inget bad! Alla barn kommer dessutom att få varsin glass från kiosken! Vi tar med oss mat från skolan så det enda ni behöver ha med er är kläder efter väder och ett glatt humör :)

Tider: Vi startar dagen kl 7:55 med samling i klassrummet, därefter kl 8:15 åker vi buss till Arcus. Bussen hem från Arcus går kl 13:30 och vi räknar med att vara tillbaka på skolan ca kl 14:00. Skolskjutsen går hem i vanlig tid, dvs 14:10.

Onsdag:
Hela skolan har genrep utomhus inför skolavslutningen. På em hejar vi på lärarna som möter åk 6 i brännboll på skolgården ;) Jag är ledig och Inger Sandström vikarierar.

Torsdag: 
På fm städar vi klassrummet, tömmer skåp och plockar hem arbeten. Ta med väska eller påse att bära hem grejer i. På em ser vi på film. Jag är ledig och Inger Sandström vikarierar.

Fredag: 

Skolavslutning läsåret 2017 
Vi samlas på skolgården kl 8:20 och intar våra platser. Kl 8:30 börjar programmet som håller på ca 45 min. Därefter träffas vi i klassrummet för att önska varandra Glad Sommar! Sedan finns det lite fika i skolans matsal. Skolskjutsen går hem kl 11:00. Meddela mig gärna om ert barn inte ska åka skolskjuts den här dagen. 

Hoppas på ännu en solig vecka och framför allt en solig skolavslutning! 

Ha de gott! / Linda 



tisdag 6 juni 2017

Tidningsreportage och sago-arbete

Hej!

Hoppas ni har haft en mysig helg och ett ett fint nationaldags firande! Den här veckan är en kort vecka med bara tre dagar.

Imorgon onsdag ska eleverna vara i skolskogen på idrotten, så tag med kläder efter väder, vi hoppas så klart på sol :)
Torsdag är en vanlig dag och vi ska bla jobba med att förbereda inför föräldra-redovisningen som är på måndag 12 juni kl 15:30-17:00
Fredag slutar vi efter lunch då vi har kompensations ledigt för föräldraredovisningen på em. Bussen går dock hem i vanlig tid kl 14:00 då inte hela skolan slutar tidigare.

Förra veckan hade vi besök av Lärartidningen Alfa som fotade och intervjuade oss om vårt arbete med Storyfication och News of Alvik. Artikeln kommer preliminärt i tidningen i september. Vi har också arbetat med genren Sagor på svenskan. Vi har tittat på typiska sago-drag och eleverna har skrivit egna sagor i bookcreator. Dessutom har vi jobbat med det sista uppdraget i News of Alvik och börjat förbereda oss inför föräldraredovisningen.
Här kommer lite bilder!








Ha de gott!

Linda




onsdag 24 maj 2017

Trevlig helg!

I veckan har vi börjat använda våra nya Ipads. Vi har installerat tangentborden och fört över dokument från den gamla Ipaden mm. Under de veckor som är kvar kommer vi att använda båda Ipaden parallellt. 



Nästa termin ska åk 1-3 ta över våra gamla Ipads, vilket innebär att alla elever på Alviksskolan kommer att ha tillgång till varsin Ipad nästa läsår :) 


Så här såg det ut i idrottshallen för några veckor sedan då vi delade ut de nya Ipadsen. 


Nästa vecka, v. 22: 

Måndag: Kompetensutvecklingsdag - alla elever är lediga

Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Vi har besök av tidningen Alfa som ska göra ett reportage om vårt arbete i News of Alvik.
Engelska-läxa kap 22 "Goodnight Gopal" Texten på sid 54-55 i Class-book samt glosorna i Wordtrainer. 

Ha de gott och trevlig långhelg!
/Linda 









söndag 14 maj 2017

Kalendarium för de veckor som är kvar av terminen

Tiden går otroligt fort och det är  inte många veckor kvar nu till sommarlovet... Lite svårt att tro dock när våren knappt har kommit ännu.. 

Det är en del schema-brytande aktiviteter de här veckorna och jag har sammanställt lite kort vad som händer: 

Vecka 20
Torsdag 18/5 Bokbussen kommer

Vecka 21 
Måndag 22/5 Föräldra-supporten bjuder in till Föräldramöte i Alviksskolans matsal kl 18:00-19:30 
Se Inbjudan Föräldrar-supporten

Tisdag 23/5 Halv k-dag, eleverna slutar efter intagen lunch, kl.11.30.
Torsdag 25/5 Kristi himmelsfärdsdag - alla är lediga
Fredag 26/5 Lovdag.

Vecka 22
Måndag 29/5 Pedagogerna har k-dag, (kompetensutvecklings dag) vilket betyder att eleverna är lediga.


Vecka 23 
Måndag 5/6 Lov-dag.
Tisdag 6/6 Sveriges nationaldag - alla är lediga
Fredag 9/6 Eleverna slutar efter lunch, kompledigt för föräldraredovisningen.

Vecka 24
Måndag 12/6 bjuder vi in er föräldrar till en redovisning av eleverna. Självklart vill vi visa vad vi arbetat med under det här läsåret. Kl. 15.30 - 17.00. Mer information kommer.
Tisdag 13/6 Sommarresa för hela Alviksskolan
Onsdag 14/6 Genrep på fm inför skolavslutningen, brännboll på em, åk 6 mot pedagogerna
Torsdag15/6 Städdag - Vi städar och gör fint inför skolavslutningen, ta med väska/påse att bära hem saker i.
Fredag 16/6 Skolavslutning på fm. 

Jag återkommer med mer detaljerad information om aktiviteterna när det närmar sig. 

Ha det gott! // Linda 


Veckorna som gått

Hej!

I vekan har vi arbetat med elevernas prao-dagar. Alla har gjort varsin Key-note där de har presenterat sina prao-platser och berättat vad de fick göra samt sammanställt sina frågor och svar. I torsdags redovisade vi i mindre grupper för varandra. Roligt och lärorikt att få en inblick i hur det är på olika arbetsplatser. Nästa vecka ska vi fortsätta på SO-passen att jobba med yrken.





I News of Alvik har vi gjort undersökningar och ritat stapeldiagram både på papper och i en app som heter Numbers. Vi har också arbetat med ett uppdrag dör eleverna skulle få bygga sig ett ute rum samt göra lite vårfint utanför genom att plantera blommor etc. De skulle först göra en noggrann ritning och sedan bygga sitt uterum i Minecraft och därefter fota och publicera under sina landskapsbloggar. Duktiga elever som blev motiverade och jobbade jättebra!




På svenska lektionerna har vi dels jobbat med prao-rapporten men också skrivit egna berättelser vilket många tyckte var roligt. Det kommer vi fortsätta med även nästa vecka. 

I matten jobbar vi nu med multiplikation och divisions algoritmer, och vi kommer ta upp NOMP-läxan igen och fortsätta öva multiplikationstabellerna. 

På engelskan har vi börjat se en film som består av tio avsnitt som heter "Max movie". Den handlar om en kille som heter Max som drömmer om att bli filmproducent och han skriver manus och gör sina egna filmer. Dessutom fortsätter vi att arbeta i Magic 4 och just nu jobbar vi med kap 21 och 22. 

Nästa vecka: 

Onsdag; Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa kap 21 Meet Gopal - läs texten och öva så att du kan läsa den högt och förstår vad den betyder. Öva på glosorna i Wordtrainer kap 21 Meet Gopal, öva på uttal, betydelse och stavning. På torsdag blir det traditionellt glosförhör igen. Good Luck!
Bokbussen kommer på torsdag fm.
Fredag: NOMP 

Ha de gott! /Linda