Sidor

onsdag 24 maj 2017

Trevlig helg!

I veckan har vi börjat använda våra nya Ipads. Vi har installerat tangentborden och fört över dokument från den gamla Ipaden mm. Under de veckor som är kvar kommer vi att använda båda Ipaden parallellt. 



Nästa termin ska åk 1-3 ta över våra gamla Ipads, vilket innebär att alla elever på Alviksskolan kommer att ha tillgång till varsin Ipad nästa läsår :) 


Så här såg det ut i idrottshallen för några veckor sedan då vi delade ut de nya Ipadsen. 


Nästa vecka, v. 22: 

Måndag: Kompetensutvecklingsdag - alla elever är lediga

Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Vi har besök av tidningen Alfa som ska göra ett reportage om vårt arbete i News of Alvik.
Engelska-läxa kap 22 "Goodnight Gopal" Texten på sid 54-55 i Class-book samt glosorna i Wordtrainer. 

Ha de gott och trevlig långhelg!
/Linda 









söndag 14 maj 2017

Kalendarium för de veckor som är kvar av terminen

Tiden går otroligt fort och det är  inte många veckor kvar nu till sommarlovet... Lite svårt att tro dock när våren knappt har kommit ännu.. 

Det är en del schema-brytande aktiviteter de här veckorna och jag har sammanställt lite kort vad som händer: 

Vecka 20
Torsdag 18/5 Bokbussen kommer

Vecka 21 
Måndag 22/5 Föräldra-supporten bjuder in till Föräldramöte i Alviksskolans matsal kl 18:00-19:30 
Se Inbjudan Föräldrar-supporten

Tisdag 23/5 Halv k-dag, eleverna slutar efter intagen lunch, kl.11.30.
Torsdag 25/5 Kristi himmelsfärdsdag - alla är lediga
Fredag 26/5 Lovdag.

Vecka 22
Måndag 29/5 Pedagogerna har k-dag, (kompetensutvecklings dag) vilket betyder att eleverna är lediga.


Vecka 23 
Måndag 5/6 Lov-dag.
Tisdag 6/6 Sveriges nationaldag - alla är lediga
Fredag 9/6 Eleverna slutar efter lunch, kompledigt för föräldraredovisningen.

Vecka 24
Måndag 12/6 bjuder vi in er föräldrar till en redovisning av eleverna. Självklart vill vi visa vad vi arbetat med under det här läsåret. Kl. 15.30 - 17.00. Mer information kommer.
Tisdag 13/6 Sommarresa för hela Alviksskolan
Onsdag 14/6 Genrep på fm inför skolavslutningen, brännboll på em, åk 6 mot pedagogerna
Torsdag15/6 Städdag - Vi städar och gör fint inför skolavslutningen, ta med väska/påse att bära hem saker i.
Fredag 16/6 Skolavslutning på fm. 

Jag återkommer med mer detaljerad information om aktiviteterna när det närmar sig. 

Ha det gott! // Linda 


Veckorna som gått

Hej!

I vekan har vi arbetat med elevernas prao-dagar. Alla har gjort varsin Key-note där de har presenterat sina prao-platser och berättat vad de fick göra samt sammanställt sina frågor och svar. I torsdags redovisade vi i mindre grupper för varandra. Roligt och lärorikt att få en inblick i hur det är på olika arbetsplatser. Nästa vecka ska vi fortsätta på SO-passen att jobba med yrken.





I News of Alvik har vi gjort undersökningar och ritat stapeldiagram både på papper och i en app som heter Numbers. Vi har också arbetat med ett uppdrag dör eleverna skulle få bygga sig ett ute rum samt göra lite vårfint utanför genom att plantera blommor etc. De skulle först göra en noggrann ritning och sedan bygga sitt uterum i Minecraft och därefter fota och publicera under sina landskapsbloggar. Duktiga elever som blev motiverade och jobbade jättebra!




På svenska lektionerna har vi dels jobbat med prao-rapporten men också skrivit egna berättelser vilket många tyckte var roligt. Det kommer vi fortsätta med även nästa vecka. 

I matten jobbar vi nu med multiplikation och divisions algoritmer, och vi kommer ta upp NOMP-läxan igen och fortsätta öva multiplikationstabellerna. 

På engelskan har vi börjat se en film som består av tio avsnitt som heter "Max movie". Den handlar om en kille som heter Max som drömmer om att bli filmproducent och han skriver manus och gör sina egna filmer. Dessutom fortsätter vi att arbeta i Magic 4 och just nu jobbar vi med kap 21 och 22. 

Nästa vecka: 

Onsdag; Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa kap 21 Meet Gopal - läs texten och öva så att du kan läsa den högt och förstår vad den betyder. Öva på glosorna i Wordtrainer kap 21 Meet Gopal, öva på uttal, betydelse och stavning. På torsdag blir det traditionellt glosförhör igen. Good Luck!
Bokbussen kommer på torsdag fm.
Fredag: NOMP 

Ha de gott! /Linda 


torsdag 13 april 2017

Glad Påsk!

Idag har vi haft påskpyssel och en riktigt mysig dag tillsammans :) 

Här är några bilder från vårt fina pyssel.








Veckan efter lovet v. 17:

Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa 

GLAD PÅSK

Ha ett riktig skönt påsklov!

Önskar 
Linda och hela klassen 
(som har hjälpt till med detta blogginlägg)





fredag 7 april 2017

Veckan som gått

Hej!

Nu är Batterijakten avslutad så nu kan vi bara hålla tummarna och hoppas...  Under nästa vecka kommer juryn att bedöma "Kreativitetsbidragen" och onsdag 26 april kommer vinnaren i hela tävlingen att presenteras. 

Så här blev vår film och vårt kreativitetsbidrag :) 



I matten jobbar vi nu med tid, tabeller och diagram och vi övar klockan och tidsskillnader för fullt. Ta gärna tillfället i akt och öva hemma på tidskillnader och hur lång tid saker tar att göra i vanliga vardagssituationer :) 

På News of Alvik fick eleverna ett uppdrag i fredags att göra en undersökning om fritidsintressen för barn i åldern 10-12 år. De har gjort frekvenstabeller, ritat stapeldiagram och lagt in informationen i appen "Numbers". Nästa vecka ska undersökningen publiceras på Nes of Alvik. 





Roligt och lite spännande att fråga både 5:or och 6:or :)




Nästa vecka: 

Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Skärtorsdag - vi pysslar på em och eleverna slutar i vanlig tid dvs, 13:45. 
Fredag: LOV 

Ha de gott och trevlig helg!

Linda 









fredag 31 mars 2017

Veckan som gått


Hej föräldrar! 

Under veckan har vi arbetat med "Kreativitets  momentet" i Batterijakten. Det innebär att klasserna får välja fritt och skapa något kreativt om batteriåtervinning. Vi i 4:an kom överens om att vi ville spela in en film som vårt bidrag. 

Alla elever har hjälpt till och bidragit till filmen på olika sätt genom att skriva manus, agera framför kameran, filma, redigera filmen samt att tillverka rekvisita. 

Mycket BRA jobbat alla i klassen! 

Så här såg det ut under repetitionerna i veckan. 






I slutet av filmen har vi det här filmklippet.



Hela filmen är inte riktigt färdig redigerad ännu, men nästa vecka lägger jag upp den här på bloggen så ni kan få se den...

Onsdag 5/4 kl 12:00 är sista tiden för Batterijakten. Hoppas ni har möjlighet att lämna in batterier på Clas Ohlsson innan dess och smsa mig en bild på batterier och vågen med vikten :) 

Nästa vecka: 

Tisdag: Halv studiedag - Eleverna slutar efter lunch ca 11:30. Buss hem går kl 11:45. 
Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa 

Ha de gott nu och trevlig helg!
Linda


måndag 27 mars 2017

Info om Batterijakten

Hej föräldrar!

Som ni kanske har hört hemma så jobbar vi nu för fullt med batterijakten i skolan. Vi har jobbat med batteriets historia, sett på film, gjort experiment med elektricitet, pratat om olika typer av batterier och varför det är så viktigt att man återvinner batterier osv.. Nu håller vi på med en film som vi ska göra tillsammans i klassen i Imovie om batteriåtervinning. Den här filmen är också ett moment i själva tävlingen, Batterijakten, där första pris är 50 000 kr till klasskassan. Mycket spännande!

Lite bilder från "Batterilektionerna" de senaste veckorna. 





Batterijakten-spelet som finns i appen Batterijakten.



I fredags jobbade vi med vårt teknik-lego, "Story-starter". Eleverna fick ett uppdrag i News of Alvik där de i lego skulle bygga och illustrera varför det är så viktigt att återvinna batterier. Sedan fotade de sina byggen och la upp ilderna i vår app "Storyvisualizer" där de sedan skapade en serie om batteriåtervinning. 
Serien fick de sedan lägga upp under sina landskapsbloggar på News of Alvik, gå gärna in och titta mer. 
Bra engagemang och duktiga elever!






Insamling av batterier på Clas Ohlsson
För några veckor sedan fick eleverna med sig hem två tygpåsar som det är meningen att de ska samla batterier i. Batterierna ska tejpas, för att inte batterisyra ska läcka ut, med den medföljande gula tejpen, tar den slut har jag mer i skolan som jag kan skicka med.

De tejpade batterierna ska sedan lämnas in för återvinning på någon av Clas Ohlsson butikerna i Luleå, det går bra både i Smedjan och på Storheden. När ni lämnar in batterierna på Clas Ohlsson ska ni ta ett foto där batterierna syns samt att vågen syns med antal kilo som vågen visar. Be gärna personalen att hjälpa er om det behövs. Fotot ska ni sedan smsa till mig, på 070-688 61 62

Därefter går jag in på vårt klasskonto, laddar upp fotot där och registrerar vikten.

Det finns en app som heter Batterijakten som ni kan ladda ner hemma, där finns mer information samt ett roligt spel om batteriåtervinning som vi har spelat i skolan och som också ger poäng till tävlingen. På https://www.batterijakten.se kan ni läsa ännu mer om tävlingen.

Själva tävlingen håller på t.o.m onsdag 5 april kl 12:00. Så fram till dess kan vi lämna in  batterier och registrera poäng!

Så här såg det ut i helgen när Ebba lämnade in sina batterier.




Tack snälla för er hjälp och samarbete!

Vänliga hälsningar, Linda