Sidor

fredag 22 december 2017

God Jul och gott nytt år

I veckan har vi arbetat med projektet. Eleverna har efter vår Mystery skype hamnat i Italien. Italien  är utgångspunkten för vår semester resa. Eleverna har fått skriva om platser de besökt samt spelat in ett reportage om en sevärdhet i Rom, via greenscreen. Gå gärna in och läs och kommentera. 





Julpyssel
Vi har bakat pepparkakor, julpysslat och lagt julpärlplattor. 
Vi avslutade dagen med Julfilm















God Jul och Gott nytt på er alla!


(Skolan börjar åter 10/1 kl 07:55)

måndag 4 december 2017

Sveriges radio Norrbotten har varit hos oss idag och intervjuat Julie, Ebba och Elin om vinsten i "Gilla naturen".
Det kommer inom kort på:

http://sverigesradio.se/norrbotten

Julfest




8/12     K-dag, eleverna är lediga.
11/12   Senast lämna eventuellt pris till lotteriet.
12/12   Halv k-dag, eleverna slutar efter lunch.
13/12   Luciafest, start kl. 16.30. Separat inbjudan kommer.
22/12   Sista skoldagen, sen är det jullov.

måndag 20 november 2017

Grattis, klass 5



Klass 5´s bidrag via Julie, Elin och Ebba har gått till final i gilla naturens rikstäckande tävling. Bidraget är 1 av 10 bidrag i finalen och kommer att finans med på utställning på naturhistoriska i Stockholm. Innan den 30/11 får vi reda på om bidragit nått hela vägen och kammar hem klassresan till en nationalpark. Håll tummarna!!!



fredag 10 november 2017

torsdag 9 november 2017

Arbetsschema

Nomp-uppdrag
Matematikboken 20 tal
Huset
Tystläsning 20 min
Seterra- Europas länder och huvudstäder 20 min
King of math 20 min
quizlet engelska 15 min
Elektricitet- begreppsmaskinen 
Quizlet-elektricitet  15 min  
Svenska extraboken-15 min
Medeltidssaga
Korsord 15 min
Medeltiden, arbetshäfte 20 minuter

söndag 15 oktober 2017

Information

Hej alla och tack för trevliga utvecklingssamtal i veckan! Ni som inte har haft samtal ännu, vi ses nu till veckan.

I klassen jobbar vi mycket med hur vi är och uttrycker oss mot varandra, detta är ett jobb och en diskussion som alltid kommer vara levande i vår klass, i alla andra klasser och även i många sammanhang i vuxenlivet, ett ständigt pågående lärande helt enkelt. Arbetet går framåt och jag tycker att vi har haft en bra vecka i klassen. Eleverna är kloka och vi har tillsammans bestämt förhållnings-regler i klassrummet.



Klassen har också bestämt att vi ska ha ett "stjärn-system" som går ut på att klassen samlar stjärnor för bra arbetsdagar i skolan och när vi fått ihop 20 stjärnor så hittar vi på något roligt tillsammans!

Varje morgon har vi nu också testat Kompis-massage. Det går till så att vi helt enkelt masserar varandra/gör rörelser på varandras ryggar efter olika massage-sagor som jag läser för dem. Väldigt mysigt och uppskattat! En bra start på dagen helt enkelt!

Lisa Johansson som är vårt skolområdes kurator har påbörjat sitt jobb i klassen som handlar om värderingar och hur vi är mot varandra. Vi kallar det för "Tillsammans-lektioner" och de kommer vi köra varje torsdag framöver.

Idrotten har nu flyttat in i sporthallen och de har både kört Yatzy och Bingo kombinerat med styrke- och konditionsövningar. Jobbigt och roligt var kommentarerna efteråt.




På Love-Love-train lektionerna har eleverna fått komma med förslag på vilka olika tågvagnar de tycker vi ska ha med på vårt tåg och vad man ska kunna göra i dem. Därefter har de fått önska vilken tågvagn deras karaktär ska arbeta på under resan. 5:or och 6:or är indelade i de olika tågvagnarna och har fått börja planera för hur vagnarna ska vara utrustade. Kul jobb och viktigt med samarbete, att komma överens och att kunna lyssna på kompisarnas åsikter. 




Dessa vagnar blev det som kom med på vårt tåg:  

Restaurangvagn, Sportvagn, SPA- och hälsovagn, Djurvagn, Spelvagn, Film- och biovagn och Kläder-smink och make up vagn. 


Nästa vecka: 

Måndag:
På måndag är båda slöjdlärarna borta samt att NO-läraren Per är på annat uppdrag så därför ser lektionerna lite annorlunda ut. Eleverna ska ha med sig idrotts-kläder då vi kommer köra ett idrottspass istället för slöjd. Start och slut-tider är dock desamma som vanligt. 

Onsdag: Idrott inne, engelska-läxa

Torsdag: Halv K-dag - Eleverna slutar efter lunch. Läsläxan lämnas in. Bokbussen kommer och vi har "Tillsammans-lektion" med Lisa. 


Ha de gott!  / Linda