Sidor

fredag 31 mars 2017

Veckan som gått


Hej föräldrar! 

Under veckan har vi arbetat med "Kreativitets  momentet" i Batterijakten. Det innebär att klasserna får välja fritt och skapa något kreativt om batteriåtervinning. Vi i 4:an kom överens om att vi ville spela in en film som vårt bidrag. 

Alla elever har hjälpt till och bidragit till filmen på olika sätt genom att skriva manus, agera framför kameran, filma, redigera filmen samt att tillverka rekvisita. 

Mycket BRA jobbat alla i klassen! 

Så här såg det ut under repetitionerna i veckan. 






I slutet av filmen har vi det här filmklippet.



Hela filmen är inte riktigt färdig redigerad ännu, men nästa vecka lägger jag upp den här på bloggen så ni kan få se den...

Onsdag 5/4 kl 12:00 är sista tiden för Batterijakten. Hoppas ni har möjlighet att lämna in batterier på Clas Ohlsson innan dess och smsa mig en bild på batterier och vågen med vikten :) 

Nästa vecka: 

Tisdag: Halv studiedag - Eleverna slutar efter lunch ca 11:30. Buss hem går kl 11:45. 
Onsdag: Läsläxa
Torsdag: Engelska-läxa 

Ha de gott nu och trevlig helg!
Linda


måndag 27 mars 2017

Info om Batterijakten

Hej föräldrar!

Som ni kanske har hört hemma så jobbar vi nu för fullt med batterijakten i skolan. Vi har jobbat med batteriets historia, sett på film, gjort experiment med elektricitet, pratat om olika typer av batterier och varför det är så viktigt att man återvinner batterier osv.. Nu håller vi på med en film som vi ska göra tillsammans i klassen i Imovie om batteriåtervinning. Den här filmen är också ett moment i själva tävlingen, Batterijakten, där första pris är 50 000 kr till klasskassan. Mycket spännande!

Lite bilder från "Batterilektionerna" de senaste veckorna. 





Batterijakten-spelet som finns i appen Batterijakten.



I fredags jobbade vi med vårt teknik-lego, "Story-starter". Eleverna fick ett uppdrag i News of Alvik där de i lego skulle bygga och illustrera varför det är så viktigt att återvinna batterier. Sedan fotade de sina byggen och la upp ilderna i vår app "Storyvisualizer" där de sedan skapade en serie om batteriåtervinning. 
Serien fick de sedan lägga upp under sina landskapsbloggar på News of Alvik, gå gärna in och titta mer. 
Bra engagemang och duktiga elever!






Insamling av batterier på Clas Ohlsson
För några veckor sedan fick eleverna med sig hem två tygpåsar som det är meningen att de ska samla batterier i. Batterierna ska tejpas, för att inte batterisyra ska läcka ut, med den medföljande gula tejpen, tar den slut har jag mer i skolan som jag kan skicka med.

De tejpade batterierna ska sedan lämnas in för återvinning på någon av Clas Ohlsson butikerna i Luleå, det går bra både i Smedjan och på Storheden. När ni lämnar in batterierna på Clas Ohlsson ska ni ta ett foto där batterierna syns samt att vågen syns med antal kilo som vågen visar. Be gärna personalen att hjälpa er om det behövs. Fotot ska ni sedan smsa till mig, på 070-688 61 62

Därefter går jag in på vårt klasskonto, laddar upp fotot där och registrerar vikten.

Det finns en app som heter Batterijakten som ni kan ladda ner hemma, där finns mer information samt ett roligt spel om batteriåtervinning som vi har spelat i skolan och som också ger poäng till tävlingen. På https://www.batterijakten.se kan ni läsa ännu mer om tävlingen.

Själva tävlingen håller på t.o.m onsdag 5 april kl 12:00. Så fram till dess kan vi lämna in  batterier och registrera poäng!

Så här såg det ut i helgen när Ebba lämnade in sina batterier.




Tack snälla för er hjälp och samarbete!

Vänliga hälsningar, Linda

fredag 24 mars 2017

Nytt datum för Samrådsmöte

Samrådsmöte 28 mars

På tisdag 28 mars kl 16-18 är det dags för Samrådsmöte. Klassrepresentanterna träffas i skolans personalrum tillsammans med rektor och representanter från personalen.

Vår representant är Ludvigs mamm,a Malin Vikström. Hör av er till henne om ni har någonting ni vill ta upp.

Vänligen,  Linda

onsdag 1 mars 2017

Måttsund och längd i Alvik

Info om friluftsdagen imorgon 2/3 - 2017

Måttsund
Ni som åker egen bil, samling i Måttsund 8:50. Anmäl er hos Chanette. Ni som har årskort ta med det. Ni som inte har liftkort får det av Chanette. Ta gärna med en liftkortshållare om ni har.

För er som åker med bussen, samling i klassrummet 7:55 tillsammans med åk 5 och 6 och Chanette och Katarina. Bussen avgår kl 8:30. Ni som har årskort ta med det, ni som inte har liftkort får det av Chanette. Ta gärna med liftkortshållare om ni har.

Kl 13:30 går bussen hem från Måttsund och dagen slutar i Alvik när vi kommer tillbaka ca kl 14:00. Skolskjutsen går i vanlig tid kl 14:10.

För er som åker egen bil tillbaka, pricka av er hos Chanette innan ni åker hem.

Längd i Alvik
Samling på skolan tillsammans med Gun och Per-Olof och de andra eleverna som ska åka längd från skolan. Ni kommer att åka på elljusspåret här i Alvik samt på skolgården. Dagen slutar på skolan ca kl 14:00. Skolskjutsen går hem i vanlig tid kl 14:10.

Hoppas ni får en härlig dag!

Vänliga hälsningar, Linda

måndag 27 februari 2017

Samrådsmötet inställt

Samrådsmötet tisdag 28/2 kl 16-18 är inställt pga influensa.
Vi återkommer med ett nytt datum.

Mvh Linda


måndag 13 februari 2017

Information v. 7,8 och 9

Vecka 7
Tisdag den 14 februari på "Alla hjärtans dag" har vi Värdegrundsdag där hela Alviksskolan jobbar tillsammans i åldersblandade grupper. Därför kommer vi ha en gemensam sluttid för alla elver på skolan den dagen, som är kl 13:00. Bussen går hem kl 13:10.

På onsdag den 15/2 och torsdag den 16/2 är det utvecklingssamtal som jag har mailat er tider om. Vi träffas utanför klassrummet och sedan kommer vi att sitta i lilla grupprummet mitt emot 4:ans klassrum. De här två dagarna har klassen vikarie och det är Barbro Marklund och de kommer att jobba efter det vanliga schemat.


Vecka 8 
Tisdag den 21/2 är det halv K-dag och alla elever på hela skolan slutar kl 11:30. Bussen hem går kl 11:45.

Tisdag 21/2 har vi Matte-prov på kap 1 och 2.


Vecka 9
Tisdag 28/2 kl 16:00-18:00 Samrådsmöte i personalrummet

Onsdag 1/3 Schack-4:an i Luleå Kraft Arena Jag och Monika S kommer att åka med barnen. Återkommer med exakta busstider, samt start och sluttid.

Torsdag 2/3 har vi friluftsdag i Måttsund hela Alviksskolan. Vi kommer att skicka ut lappar under veckan för att veta hur många som åker buss dit och hem. Bussarna är dyra att boka så det är viktigt att ni meddelar om ni åker med föräldrar dit eller hem.


Vecka 10  - SPORTLOV




fredag 3 februari 2017

Veckan som gått


Vi har läst ut den hemliga "Boken" !!





"Rött hjärta blå fjäril" av Annika Thor

Sista uppgiften var att rita en framsida till boken och hitta på en titel samt skriva en text till baksidan av boken. 
Det har varit ett roligt projekt att jobba med och eleverna har skrivit, ritat och sammanställt allt i sina fina böcker. 


Under veckan har vi jobbat med programmering på NO-passen. Uppgiften är att tillsammans med en kompis programmera våra EV3 robotar att klippa gräsmatten.  

Duktiga elever som får prova, klura, testa och klura en gång till. 





På svenskan har vi börjat med en ny bok som heter "Zick-Zack" Skrivrummet och där jobbar vi med Återberättande texter. I veckan har vi lärt oss att en återberättade text är uppbyggd an händelser och att det är viktigt att använda tidsord som tex först, därefter, sedan, till slut. 
Nästa vecka fortsätter vi arbetet. 



På matten jobbar vi för fullt med multiplikation och division. 


På SO´n har vi jobbat vidare med begrepp och svåra ord från texterna om "Hemma på vikingagården" som vi läser den här veckan. 


Vi har också börjat läsa "Drakskeppet" skriven av Maj Bylock som handlar om en flicka från Frankerriket som blir kidnappad av vikingar och tvingas leva med dem upp i kalla Norden.



Nästa vecka kommer Bokbussen på torsdag. Vi fortsätter med samma läxor fram till sportlovet, Matte till tisdag, Sv/So läsläxa till onsdag och Engelska till torsdagar. Titta under läxfliken för mer information. 

Jag har fyllt i kalendern fram till sportlovet, så ta gärna en titt i den. Visst vet ni att man bara klicka på pilen uppe till vänster så kommer man fram en vecka! 

Ha de gott och trevlig helg alla föräldrar och elever i bästa 4:an!

/Linda