Info om friluftsdagen imorgon 2/3 - 2017
Måttsund
Ni som åker egen bil, samling i Måttsund 8:50. Anmäl er hos Chanette. Ni som har årskort ta med det. Ni som inte har liftkort får det av Chanette. Ta gärna med en liftkortshållare om ni har.
För er som åker med bussen, samling i klassrummet 7:55 tillsammans med åk 5 och 6 och Chanette och Katarina. Bussen avgår kl 8:30. Ni som har årskort ta med det, ni som inte har liftkort får det av Chanette. Ta gärna med liftkortshållare om ni har.
Kl 13:30 går bussen hem från Måttsund och dagen slutar i Alvik när vi kommer tillbaka ca kl 14:00. Skolskjutsen går i vanlig tid kl 14:10.
För er som åker egen bil tillbaka, pricka av er hos Chanette innan ni åker hem.
Längd i Alvik
Samling på skolan tillsammans med Gun och Per-Olof och de andra eleverna som ska åka längd från skolan. Ni kommer att åka på elljusspåret här i Alvik samt på skolgården. Dagen slutar på skolan ca kl 14:00. Skolskjutsen går hem i vanlig tid kl 14:10.
Hoppas ni får en härlig dag!
Vänliga hälsningar, Linda
onsdag 1 mars 2017
måndag 27 februari 2017
Samrådsmötet inställt
Samrådsmötet tisdag 28/2 kl 16-18 är inställt pga influensa.
Vi återkommer med ett nytt datum.
Mvh Linda
Vi återkommer med ett nytt datum.
Mvh Linda
måndag 13 februari 2017
Information v. 7,8 och 9
Vecka 7
Tisdag den 14 februari på "Alla hjärtans dag" har vi Värdegrundsdag där hela Alviksskolan jobbar tillsammans i åldersblandade grupper. Därför kommer vi ha en gemensam sluttid för alla elver på skolan den dagen, som är kl 13:00. Bussen går hem kl 13:10.
På onsdag den 15/2 och torsdag den 16/2 är det utvecklingssamtal som jag har mailat er tider om. Vi träffas utanför klassrummet och sedan kommer vi att sitta i lilla grupprummet mitt emot 4:ans klassrum. De här två dagarna har klassen vikarie och det är Barbro Marklund och de kommer att jobba efter det vanliga schemat.
Vecka 8
Tisdag den 21/2 är det halv K-dag och alla elever på hela skolan slutar kl 11:30. Bussen hem går kl 11:45.
Tisdag 21/2 har vi Matte-prov på kap 1 och 2.
Tisdag den 14 februari på "Alla hjärtans dag" har vi Värdegrundsdag där hela Alviksskolan jobbar tillsammans i åldersblandade grupper. Därför kommer vi ha en gemensam sluttid för alla elver på skolan den dagen, som är kl 13:00. Bussen går hem kl 13:10.
På onsdag den 15/2 och torsdag den 16/2 är det utvecklingssamtal som jag har mailat er tider om. Vi träffas utanför klassrummet och sedan kommer vi att sitta i lilla grupprummet mitt emot 4:ans klassrum. De här två dagarna har klassen vikarie och det är Barbro Marklund och de kommer att jobba efter det vanliga schemat.
Vecka 8
Tisdag den 21/2 är det halv K-dag och alla elever på hela skolan slutar kl 11:30. Bussen hem går kl 11:45.
Tisdag 21/2 har vi Matte-prov på kap 1 och 2.
Vecka 9
Tisdag 28/2 kl 16:00-18:00 Samrådsmöte i personalrummet
Onsdag 1/3 Schack-4:an i Luleå Kraft Arena Jag och Monika S kommer att åka med barnen. Återkommer med exakta busstider, samt start och sluttid.
Torsdag 2/3 har vi friluftsdag i Måttsund hela Alviksskolan. Vi kommer att skicka ut lappar under veckan för att veta hur många som åker buss dit och hem. Bussarna är dyra att boka så det är viktigt att ni meddelar om ni åker med föräldrar dit eller hem.
Vecka 10 - SPORTLOV
Tisdag 28/2 kl 16:00-18:00 Samrådsmöte i personalrummet
Onsdag 1/3 Schack-4:an i Luleå Kraft Arena Jag och Monika S kommer att åka med barnen. Återkommer med exakta busstider, samt start och sluttid.
Torsdag 2/3 har vi friluftsdag i Måttsund hela Alviksskolan. Vi kommer att skicka ut lappar under veckan för att veta hur många som åker buss dit och hem. Bussarna är dyra att boka så det är viktigt att ni meddelar om ni åker med föräldrar dit eller hem.
Vecka 10 - SPORTLOV
fredag 3 februari 2017
Veckan som gått
Vi har läst ut den hemliga "Boken" !!
"Rött hjärta blå fjäril" av Annika Thor
Sista uppgiften var att rita en framsida till boken och hitta på en titel samt skriva en text till baksidan av boken.
Det har varit ett roligt projekt att jobba med och eleverna har skrivit, ritat och sammanställt allt i sina fina böcker.
Under veckan har vi jobbat med programmering på NO-passen. Uppgiften är att tillsammans med en kompis programmera våra EV3 robotar att klippa gräsmatten.
Duktiga elever som får prova, klura, testa och klura en gång till.
På svenskan har vi börjat med en ny bok som heter "Zick-Zack" Skrivrummet och där jobbar vi med Återberättande texter. I veckan har vi lärt oss att en återberättade text är uppbyggd an händelser och att det är viktigt att använda tidsord som tex först, därefter, sedan, till slut.
Nästa vecka fortsätter vi arbetet.
På matten jobbar vi för fullt med multiplikation och division.
På SO´n har vi jobbat vidare med begrepp och svåra ord från texterna om "Hemma på vikingagården" som vi läser den här veckan.
Vi har också börjat läsa "Drakskeppet" skriven av Maj Bylock som handlar om en flicka från Frankerriket som blir kidnappad av vikingar och tvingas leva med dem upp i kalla Norden.
Nästa vecka kommer Bokbussen på torsdag. Vi fortsätter med samma läxor fram till sportlovet, Matte till tisdag, Sv/So läsläxa till onsdag och Engelska till torsdagar. Titta under läxfliken för mer information.
Jag har fyllt i kalendern fram till sportlovet, så ta gärna en titt i den. Visst vet ni att man bara klicka på pilen uppe till vänster så kommer man fram en vecka!
Ha de gott och trevlig helg alla föräldrar och elever i bästa 4:an!
/Linda
söndag 29 januari 2017
Januari
Som ni kanske har hört hemma har vi en tjäder som har "flyttat in" på skolgården. Den håller till uppe i stora björken vid bodan med lekgrejer och ibland gör den små utflykter in på skolgården.
Förra veckan blev den närgången och kom nästan ända fram till fönstret vid vårt klassrum.
Spännande såklart!
Vi har börjat med Historia och Vikingatiden nu på SO-lektionerna.
En spännande tid att läsa om!
Vi har läst fakta texten om vikingatiden som de har i läxa till på onsdag och plockat ut svåra ord/begrepp som vi sen har jobbat med tillsammans. Ett par veckor framöver kommer vi ha sv/so-läxa från onsdag till onsdag och då kommer texterna handla om vikingatiden. Vi övar på att läsa och förstå faktatexter.
I News of Alvik har nu nästan alla byggt klart sina hus i Planner 5D och publicerat ett blogginlägg med text och bilder från sina hus. Det blev jättefina! Gå gärna in och kika under här under Norrland, Svealand och Götaland.
Magnus från Schack-4:an har också varit på besök och lärt oss hur man gör en rokad och lite andra tips. Onsdagen den 1 mars kl 9-12 på Luleå Kraft Arena är det dags för match mot andra åk 4 i länet! Spännande!
Återkommer med mer info ju närmare vi kommer.
Sport-besök
Tack vare vårt samarbete med Norrbottens media hade vi i åk 4-5-6 innan jul, besök av två spelare i Luleå Hockey. Det var målvakten Joel Lassinantti och forwarden Johan Harju som kom till oss och hälsade på. Vi hade förberett oss med massor med frågor som de fick svara på, både om privatlivet och om hockey-livet. Riktigt kul!
Under besök hade vi även Norrbottens Kuriren på besök hos oss som gjorde ett reportage om att vi fick besök av Luleå Hockey.
I vår egen tidning News of Alvik har några elever också skrivit om besöket. Gå gärna in och läs reportaget.
Förra veckan hade vi besök på idrotten av Luleå Basket damlag. Det var egentligen två tjejer som skulle komma men en hade blivit sjuk så Katie Bussey kom själv. Hon hade basket-lektion med oss och lärde oss nya tips och övningar. Eftersom Katie kommer från USA så blev det en hel del engelska-prat också.
Sedan blev det autografskrivning.
Under besök hade vi även Norrbottens Kuriren på besök hos oss som gjorde ett reportage om att vi fick besök av Luleå Hockey.
Kevin hamnade på framsidan!
I vår egen tidning News of Alvik har några elever också skrivit om besöket. Gå gärna in och läs reportaget.
Förra veckan hade vi besök på idrotten av Luleå Basket damlag. Det var egentligen två tjejer som skulle komma men en hade blivit sjuk så Katie Bussey kom själv. Hon hade basket-lektion med oss och lärde oss nya tips och övningar. Eftersom Katie kommer från USA så blev det en hel del engelska-prat också.
Efter lektionerna fick en elev från åk 4-5-6 intervjua Katie på engelska! Reportaget kommer inom kort i News of Alvik.
En riktigt rolig dag!
måndag 9 januari 2017
Välkomna tillbaka till skolan!
Hej!
Varmt Välkomna tillbaka till skolan igen!
Hoppas ni har haft ett skönt och roligt jullov och att ni har laddat batterierna och är redo för en ny termin. Det ska bli roligt att träffa er igen imorgon!
Vår första vecka är som vanligt, vi går vanliga tider och vi börjar direkt imorgon tisdag enligt ordinarie schema. På onsdag har ni idrott med Håkan och ni ska vara inne i idrottshallen, tag med idrotts-kläder, skor och dusch-grejer.
Information:
Ommålning: Skolans korridorer och kapprum kommer att målas om och arbetet har påbörjats under jullovet. De börjar i fritids lokaler och arbetet beräknas pågå ca en månad, vilket betyder att vi kommer ha målare i våra korridorer under skoltid och att vi ber er ta hänsyn till detta. Om någon mot förmodan skulle få färg på kläderna är den vattenbaserad och ska gå att tvätta bort i vanlig tvätt.
Roligt med nya färger och med en uppfräschning av vår fina skola.
Jag kommer uppdatera kalendern och återkommer med mer information i slutet av veckan.
Ha de gott så ses vi imorgon!
Linda
Varmt Välkomna tillbaka till skolan igen!
Hoppas ni har haft ett skönt och roligt jullov och att ni har laddat batterierna och är redo för en ny termin. Det ska bli roligt att träffa er igen imorgon!
Vår första vecka är som vanligt, vi går vanliga tider och vi börjar direkt imorgon tisdag enligt ordinarie schema. På onsdag har ni idrott med Håkan och ni ska vara inne i idrottshallen, tag med idrotts-kläder, skor och dusch-grejer.
Information:
Ommålning: Skolans korridorer och kapprum kommer att målas om och arbetet har påbörjats under jullovet. De börjar i fritids lokaler och arbetet beräknas pågå ca en månad, vilket betyder att vi kommer ha målare i våra korridorer under skoltid och att vi ber er ta hänsyn till detta. Om någon mot förmodan skulle få färg på kläderna är den vattenbaserad och ska gå att tvätta bort i vanlig tvätt.
Roligt med nya färger och med en uppfräschning av vår fina skola.
Jag kommer uppdatera kalendern och återkommer med mer information i slutet av veckan.
Ha de gott så ses vi imorgon!
Linda
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)




